​Stand-by

Stand-by is een initiatief van Stichting Netwerk en bedoeld voor inwoners van de gemeente Hoorn.

Horen, Zien en... Doen!
Sinds lange tijd zijn er signalen over financiële problemen, verwaarlozing en eenzaamheid onder bewoners in de wijk. Een aantal organisaties heeft de handen ineen geslagen en de signalen op een rij gezet. Door de vele bezuinigingen en stijgende kosten van levensonderhoud is het voor een grote groep mensen heel moeilijk om financieel rond te komen. Dit heeft ook effect op bijvoorbeeld de gezondheid van mensen, het onderhouden van hun huis en zelfs voor het aangaan van sociale contacten.

Zorgen over geld
Zorgen over geld kan iedereen overkomen. En dan zie je door de bomen het bos even niet meer. Soms is het lastig om goed uit te komen met je geld. Hoe spaar je dan voor nieuwe schoenen of een cadeautje? Je wilt geen schulden maar wegblijven bij een verjaardag wil je ook niet.

Niet alleen iemand met bijvoorbeeld een bijstandsuitkering die rond de armoedegrens leeft heeft het moeilijk. Ook zijn er mensen met een eigen huis die hun baan kwijt zijn geraakt en ZZP’ers (zelfstandigen zonder personeel) die het niet meer kunnen bolwerken, of mensen die ziek zijn geworden of hun partner hebben verloren. Ernstige financiële problemen hebben vaak vergaande gevolgen want financiële instabiliteit werkt in alle facetten door.

Stand-by
Er worden drie doelen gevolgd; doorbreken isolement, vergroten zelfredzaamheid, deel gaan uitmaken van een netwerk.
Het team van Stand-by heeft voor iedereen op elk gebied een hulptraject. Denk hierbij aan het overzichtelijk maken van financiën, orde brengen in de chaos in huis, de woestenij in de tuin opruimen of eenzaamheid helpen te verminderen. Het project wordt samen met de Omring, gemeente Hoorn, gezondheidscentrum Kersenboogerd, buurtzorg en Intermaris uitgevoerd.

Talent en deskundigheid
Vrijwillige maatjes van Stand-by helpen jou graag op weg zodat je je (financiële en/of sociale) leven weer op de rit krijgt. Elk persoon is anders dus de maatjes bekijken samen met jou wat jij nodig hebt.
Deze opgeleide maatjes zetten hun talenten en deskundigheid in om jou/gezinnen de helpende hand te bieden. Bij dit alles houd jijzelf de regie. Tijdens een gesprek wordt bekeken of je in aanmerking komt voor een traject van Stand-by.

Hulpuitwisseling
Het project Stand-by is gebaseerd op gelijkwaardigheid, oftewel bewoners voor bewoners. Iedereen beschikt over talent en deskundigheid op een bepaald gebied. Met andere woorden: kwaliteiten die ingezet worden voor hulp aan een medebewoner van de wijk. Voor de gratis deelname aan Stand-by mag en kan de deelnemer op zijn beurt een tegenprestatie leveren. Dat kan door bij instellingen in de wijk te helpen bij specifieke taken of helpen van  een andere deelnemer van Stand-by. Deelnemers kunnen zelf aangeven welke werkzaamheden (tegenprestatie) ze willen gaan doen.

Hulptrajecten
Budgetbegeleiding (door maatjes): zij begeleiden huishoudens met financiële problemen naar een overzichtelijke thuisadministratie en geven handvatten hoe het anders kan.
Ondersteuning (door maatjes): zij ondersteunen huishoudens in de alledaagse dingen. Dit kan zijn samen formulieren lezen/invullen, opruimen in huis, samen op pad gaan en actief worden. Een maatje biedt informele hulp waardoor bewoners de alledaagse dingen beter aan kunnen.

Wil je meer weten of jezelf aanmelden?
De coördinatoren van Stand-by leggen je graag uit hoe het werkt. Stuur een mail naar
stand-by@netwerkhoorn.nl of bel naar het Centraal Bureau van Stichting Netwerk via 0229-212587.
Je kunt ook bellen naar Linda Gerth in wijkcentrum Kersenboogerd tel. 0229 - 219966 of naar Antoinette Roovers in wijkcentrum Grote Waal, tel. 0229-280940.

Samen vinden we een oplossing!