Geen pilletje, maar een welzijnscoach

08-02-2024

Klachten als vermoeidheid, pijn in de nek, stress en somberheid hebben lang niet altijd een medische oorzaak. Vaak spelen onderliggende sociaal-maatschappelijke problemen een rol, zoals eenzaamheid of verlies van werk. In plaats van ‘het traditionele pilletje’ kunnen Koggenlandse huisartsen hun patiënten sinds kort ook doorverwijzen naar een welzijnscoach. Dat gebeurt via Welzijn op Recept. In Hoorn en Stede Broec wordt al met succes gebruik gemaakt van welzijnscoaches via Welzijn op Recept.

Sinds de start van het jaar kunnen alle huisartsen in de gemeente gebruikmaken van Welzijn op Recept. Ter introductie van de nieuwe dienst reikte Manon Niesten van de gemeente Koggenland de patiënten folder van Welzijn op Recept uit aan de Spierdijkse huisarts Corinna Wijmans. Daarbij was ook Nanda Leeuw van Stichting Netwerk aanwezig, coördinator van de welzijnscoaches. Nanda werkt in die functie nauw samen met de huisartsen in Koggenland. Huisarts Wijmans is blij met het initiatief. ‘Niet alle zorg hoeft uit de medische hoek te komen. aandacht kan ook een krachtig medicijn zijn en wij denken graag mee.’

Hoe werkt het?
Bij patiënten met psychosociale problemen, waarvoor geen medische behandeling of verwijzing nodig is, kan de huisarts of praktijkondersteuner doorverwijzen naar een welzijnscoach. Binnen een week neemt de welzijnscoach contact op met de patiënt voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek gaan de coach en cliënt samen op zoek naar wensen, behoeften en mogelijkheden en een activiteit die hierop aansluit. Omdat iedere cliënt anders is, is er altijd sprake van maatwerk.

Meer weten?
Neem voor meer informatie contact op met uw huisarts of praktijkondersteuner. Of kijk op onze website voor meer informatie.

Foto onderschrift:
V
lnr: Manon Niesten van de gemeente Koggenland, Nanda Leeuw van Stichting Netwerk en huisarts Corinna Wijmans - aanwezig namens alle huisartsen Koggenland – tijdens de officiële lancering van Welzijn op Recept in Koggenland.