Verslavend middel snus tegengaan

14-03-2022

Hoorn wil het toenemende gebruik van nicotinezakjes - snus genoemd - en de handel ervan aan banden leggen. Samen met Brijder Jeugd, Stichting Netwerk, HALT, GGD Hollands Noorden en de middelbare scholen neemt de gemeente maatregelen. Jongerenwerkers van Netwerk ontvingen begin 2021 de eerste signalen dat jongeren het middel verkopen aan middelbare scholieren. Dat zou gebeuren via het sociale medium Snapchat.

Om het gebruik van snus tegen te gaan, geeft Brijder Jeugd voorlichting aan docenten en leerlingen van wie bekend is dat zij snus gebruiken. Handhavers en jongerenwerkers leggen de gevaren van het middel op straat uit aan jongeren. Een aantal scholen heeft snus inmiddels verboden.

Ouders betrekken
Omdat het gebruik toch nog toeneemt, willen de gemeente en Brijder Jeugd ook ouders van Hoornse scholieren gaan betrekken bij het verminderen ervan. Dat gebeurt via voorlichtingsbijeenkomsten. Verder willen zij extra middelen inzetten om jongeren te wijzen op de gevaren van snus. In Nederland mogen nicotinezakjes met of zonder tabak niet verkocht of verhandeld worden. Snus zonder tabak of nicotine, maar met CBD (de werkzame stof in cannabis) nog wel. Het verschil is lastig te zien, dus is het voor de gemeente onduidelijk of jongeren en legale of illegale versie gebruiken.

Hoe werkt het?
Snus-gebruikers plaatsen een nicotinezakje onder de bovenlip. Via bloedvaatjes komt de stof in het bloed terecht. Het (uit Zweden afkomstige) verslavende middel is slecht voor de gezondheid: het leidt onder meer tot een verhoogde hartslag, een geprikkeld zenuwstelsel en een verhoogde afgifte van adrenaline.

Noordhollands Dagblad, 21 februari 2022

NH Nieuwsartikel, 22 februari 2022