Zaal huren?

Coaching voor scholieren

Het programma 'Coaching voor scholieren' draait al jaren in West-Friesland. Leerlingen die in de brugklas zitten kunnen hiervoor aangemeld worden. De coaches van Coaching voor scholieren kunnen de leerlingen een steuntje in de rug bieden, met als doel schooluitval te voorkomen en het geadviseerde schoolniveau te halen.

Het programma
Coaching voor scholieren is gericht op kinderen die de stap zetten van basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs of die in de eerste klas van het voortgezet onderwijs zitten. Leerlingen die door gezinsomstandigheden of persoonlijke aanleg meer risico lopen om onder het niveau te gaan presteren. Deze leerlingen kunnen worden aangemeld door hun leraar, mentor of intern begeleider. Ook ouders of hulpverleners kunnen contact opnemen. Als de kinderen aan de criteria van Coaching voor scholieren voldoen, krijgen ze een coach toegewezen. Deze doorgaans hoogopgeleide vrijwilliger komt op een vaste tijd bij hen thuis en geeft een afgesproken periode ondersteuning. Dit kan praktische hulp zijn zoals het inrichten van een studieplek, hulp bij het maken van huiswerk of bijvoorbeeld bij het plannen daarvan. De inhoud wordt in een contract vastgelegd, de periode is in overleg. De coach houdt nauw contact met de ouders en met de contactpersoon op school en helpt indien nodig bij het vinden van een passende vrijetijdsbesteding.

Meer informatie
Coördinator van Coaching voor scholieren in West-Friesland is Nanda Beerepoot, bereikbaar via wijkcentrum Kersenboogerd, 0229-219966 of n.beerepoot@netwerkhoorn.nl.
Kijk hier voor meer informatie over maatjesprojecten.